Met de voeten in de klei
“Vroeger, vóór het LWC, ging ik hooguit 2 keer per jaar op stagebezoek. Nu spreek ik binnen het LWC 1 keer in de 2 weken de opleidingsfunctionarissen. Lijntjes zijn veel korter. Dat maakt het makkelijk om even te vragen hoe het met een student gaat. Dan kan ik sneller actie ondernemen als dat nodig is, of bijsturen. Ook als een student het goed doet, hoor ik dat. Dat is fijn. Ik koppel dat ook terug naar de student. Zo krijgt elke student aandacht,” vertelt Jose Metsaars. Jose is lid van het LWC VV&T Waalwijk.
Jose is docent én studieloopbaanbegeleider van een eerstejaars BBL-groep Verzorgende. Deze groep krijgt les in het gebouw Eikendonk van de Schakelring. “En ook dat heeft veel voordelen, dat ik als docent lesgeef in het werkveld. Ik sta als het ware met mijn voeten in de klei, heel dicht bij de dagelijkse praktijk. Studenten stellen dat op prijs. Dat merk ik ook in de evaluaties die studenten na elke lesperiode krijgen. Samen met de studenten evalueren we dan de lessen.”
Voor de Zorgacademie is goed onderwijs van hoge kwaliteit een héél belangrijk speerpunt. Duurzaam verbeteren, daar gaat het om. Vandaar dat elke 9 weken studenten en docenten een schriftelijke enquête krijgen voorgelegd. Daarin staan vragen over leermiddelen, lesinhoud, docenten, organisatie en planning. “We bespreken de uitkomsten met elkaar en formuleren verbeterpunten. Deze komen dan weer aan de orde in het LWC, dus met het werkveld erbij. Daar koppelen we namen aan verbeteracties, wie doet wat. Zo gaven mijn studenten in de eerste evaluatie aan dat ze een duidelijkere link wilden tussen de basiszorg en het vak anatomie. Binnen de lessen besteden we daar nu meer aandacht aan.”
Bij de Waalwijkse kwaliteitszorgcyclus zijn studenten, docenten en werkveld betrokken. De volgende stap is een manier te bedenken hoe ook cliënten en patiënten een rol kunnen krijgen in de evaluaties.