Jacqueline Brok en Sietske Trommelen

Onderwijs innoveren met Flipping the Classroom

14-06-13 Sietske en jacquelineHet lijkt de omgekeerde wereld: in je eigen tijd een filmpje bekijken met uitleg van de theorie en op school samen werken aan (huiswerk-)opdrachten. Deze leermethode heet ‘Flipping the Classroom’.  Jacqueline Brok, docent én spoedeisende hulp verpleegkundige, verwerkt dit in haar lessen. Samen met student Sietske Trommelen, heeft zij filmpjes gemaakt over 2 ziektebeelden. Jacqueline en Sietske zijn razend enthousiast.
De LWC’s van de Zorgacademie zijn continu op zoek naar mogelijkheden het onderwijs te innoveren en studenten te motiveren. Social media kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. “Daar zijn jongeren mee opgegroeid, daar zijn ze een groot gedeelte van de dag mee bezig”, legt  Jacquline uit. “Toen de mogelijkheid kwam om ‘Flipping the Classroom’ in een pilot uit te gaan voeren, heb ik dat met beide handen aangegrepen. Mijn ROC-collega Margot Eckstein  heeft me geholpen bij de technische realisatie en Sietske, derdejaars student van de Verpleegkundige Opleiding Ziekenhuizen legt in de filmpjes twee ziektebeelden uit.”
Wat levert het op
“Flipping the Classroom levert echt veel op.  Studenten kunnen de filmpjes overal bekijken, zelfs op hun smartphone in de bus, of waar dan ook.  De grote winst voor de student is, dat in een filmpje de praktijk en theorie samenkomen. Ik heb bijvoorbeeld een expert uit het ziekenhuis gefilmd. Dat stuk film vervangt als het ware een gastdocent.  Zo kun je ook ervaringsdeskundige of een patiënt / cliënt interviewen. Met flippen breng je mensen op een prachtige manier bij elkaar. Daar profiteert de student van en daar wordt ie een betere zorgverlener door!”
Ook Sietske vindt flippen geweldig. “Ik vertel in de filmpjes over ziektebeelden vanuit mijn praktijkervaring in het ziekenhuis. Als student heb ik een ander taalgebruik dan een docent. Dat maakt het voor mijn studiegenoten makkelijker om te begrijpen. OP die manier leren we als studenten van elkaar, bijvoorbeeld wat je moet doen als je een ziektebeeld in je stage tegenkomt. Bovendien, een filmpje kijken kost minder tijd en als het alternatief het boek is, dan weet ik zeker dat studenten dit een geweldige manier vinden om theorie te leren.”
Dat dat laatste het geval is, wijst de evaluatie uit: 98% van de studenten van Jacqueline zegt dat Flipping the Classroom een meerwaarde heeft voor de lessen. Een succesvolle én innovatieve methode dus, die komend schooljaar een vervolg krijgt: 2 collegas uit het LWC gaan een filmpje maken over hoe medicijnen klaargemaakt moeten worden.

Voordelen van Flipping the Classroom in het kort

  • Voor het bekijken van de filmpjes geldt: ‘anytime, anyplace, any device’.
  • Het sluit aan bij de belevingswereld van studenten.
  • Theorie en praktijk komen samen in een filmpje.
  • Patiënten/cliënten, gastdocenten, studenten en docenten kunnen aan het woord komen.
  • De docent heeft meer tijd voor de individuele student, voor variërende werkvormen, voor verdieping van de stof.
  • Het vergroot de motivatie van de student.
  • Er is meer ruimte voor interactie tussen docent en studenten en tussen studenten onderling.

Een gedeelte van het filmpje dat Jacline en Sietske gemaakt hebben vind je hier http://youtu.be/J7U0JmfpVss

GDPR