De zorgvrager met een blaasontsteking van kamer 214
“Zonder de samenwerking met het werkveld kunnen we nooit op een goede manier inhoud geven aan onze lessen,” vertelt Christine de Waele. “We kunnen de veranderingen in de zorg als school niet alleen bijbenen. We hebben elkaar nodig als we goede zorgprofessionals op willen leiden. Het gaat al lang niet meer om die zorgvrager met een blaasontsteking van kamer 214. Er zit een verhaal achter elke cliënt. Daar is nu meer aandacht voor dan vroeger. Dat geldt ook voor mantelzorg. Het is belangrijk dat we in het onderwijs hier extra aandacht aan besteden. Onze studenten moeten daar oog en oor voor krijgen.”
Als docent aan de School voor Gezondheidszorg coördineert Christine de totstandkoming van beroepsproducten voor de opleiding Verzorgende. “Een beroepsproduct geeft inhoud aan onze lessen. En die lessen moeten praktijkgerichter en aansluiten bij actuele ontwikkelingen.
Daarom maken we nu per leerjaar 4 beroepsproducten rondom een casus. Alle lessen die studenten krijgen bouwen we daaromheen. Omdat cliënten meer nodig hebben dan zorg alleen, nemen we ook de 4 zorgdomeinen mee in een beroepsproduct. Daar krijgen studenten in de praktijk mee te maken. Integratie van de theorie en praktijk dus rondom een casus én de cliënt staat centraal.”
“Bij een beroepsproduct zijn veel mensen betrokken. Voor de inhoud van de casussen gaan we te rade bij mensen uit de praktijk. Docenten van het ROC schrijven de lessen. We bespreken de vorderingen regelmatig binnen het LWC en als het concept af is, lezen medewerkers uit de praktijk alles nog eens kritisch door en zij geven aanbevelingen en suggesties. En dan, als het af is, als er een product ligt waar hard aan gewerkt is, dan ben ik super trots op het resultaat, dat ik daar mijn steentje aan bij heb kunnen dragen.”
In het eerste leerjaar zijn de 4 beroepsproducten al behandeld. Studenten zijn tevreden. Natuurlijk zijn er verbeterpunten. De integratie praktijk en theorie en de samenhang tussen de diverse vakken kan nóg beter. “We gaan komend schooljaar onderzoeken hoe we ervaringsdeskundigen bij de inhoud van de beroepsproducten kunnen betrekken. Dat is een hele uitdaging, maar wel een noodzakelijke.”
De 4 beroepsproducten zijn (1) de zorgvrager met beperkte zelfzorg (2) de psychogeriatrische zorgvrager (3) de zorgvrager met een chronische beperking (4) de revaliderende zorgvrager |
De 4 zorgdomeinen zijn (1) woon- en leefomstandigheden (2)participatie (3) mentaal welbevinden en autonomie (4) lichamelijk welbevinden en gezondheid |